Педрада-тренінг. Проблема збереження здо-ров’я учнів – основний чинник вирішення проблеми школи


Педрада-тренінг. Проблема збереження здо-ров’я учнів –
основний чинник вирішення проблеми школи

Здоров’я людини  як повітря:  його не помічаєш, про нього     не турбуєшся, поки воно є.

Тема: Проблема збереження здоровя учнів – основний чинник вирішення проблеми школи

Мета:  Ознайомити педколектив школи  з особливостями здорового способу життя учнів, мотивувати колег до партнерства.

Форма проведення: тренінг.

Тривалість95 хвилин

Хід засідання
І. Вступна частина
Учасники сидять півколом по чотири особи за трьома партами.
Вступне слово тренера – 5 хвилин.
«Даючи знання,  не відбирай  здоров’я!» - цей  вислів мудреців  Стародавнього Риму є дуже актуальним сьогодні.
Науковці, дослідники підрахували, що за період навчання у школі кількість здорових  дітей зменшується у чотири рази. За даними НАН України, абсолютно здорових учнів початкових класів сьогодні є лише 5%.
Існуюча система навчання не забезпечує належних умов для формування і збереження здоров’я.
Збільшується захворюваність дітей, у багатьох важко проходить процес адаптації до школи. Довготривале перебування у школі за партою знижує рухову активність учнів. Негативний вплив на здоров’я дітей, має довготривале перебування за комп’ютером, пропаганда алкоголю, тютюнопаління, наркоманії.
Соціологічні та психологічні дослідження роблять висновки про підвищення стресового стану  та депресивного ризику учнів, схильності до вживання наркотиків.
    Кожен тренінг починається із знайомства. Хоч присутні в залі давно знайомі, але духовний світ кожної людини неосяжний. Завжди цікаво дізнатися щось нове про тих, кого, здається, знаєш усе своє життя.
Вправа «Знайомство»  -  10 хв.
Мета: зняти психологічне напруження, створити сприятливі умови для співпраці.
Запишіть у  стовпчик  свої імена і навпроти кожної літери – слово, яке починається з неї і характеризує вас з кращого боку.
По черзі читайте написане:
Л – лагідна;
 І ініціативна;
Д – добропорядна;
А – активна.
Вправа «Правила групи»  5 хв. (Заздалегідь написані на папері ватману).
Мета:  ознайомити учасників з методами  підтримки дисципліни  на тренінгу.
На тренінгу ми прагнемо досягти 2 цілей:   
1)      створити доброзичливу невимушену атмосферу;
2)      підтримувати демократичну дисципліну.
У цьому допоможуть нам правила групи:
1)  Бути позитивними (частіше посміхатися).
2)  Говорити  по черзі.
3)  Бути доброзичливими.
4)  Кожна думка має автора.
5)  Бути толерантними.
- А які б правила додали ви?
ІІ. Основна частина
Інформаційне повідомлення «Сучасні підходи навчання здоров’я» 10 хв.
Мета:  ознайомити колег  із холістичним уявленням  про здоров’я   та методикою навчання  здоров’я на засадах життєвих навичок.
(Виступ учителя предмета «Основ здоров’я»)
Вправа « Робота в групах»   -15 хв.
Мета:  ознайомити колег із джерелами виникнення та методами управління стресом, особливостями емоційного «вигорання».
Присутні об’єднуються у дві групи - «День»  і «Ніч» .
Для виконання завдання отримують роздруковані тексти про стрес та емоційне «вигорання»:
-       група «День» готує повідомлення про стрес, емоційне «вигорання», його ознаки;
-       група «Ніч» готує про методи управління стресом.
І. Повідомлення групи «День»
Стрес та емоційне «вигорання»
Робота вчителя, подібно до інших професій, що передбачають інтенсивний графік і спілкування з людьми, пов’язана з високим рівнем стресу і ризиком емоційного вигорання.
Віддаючись роботі, люди іноді не помічають накопичення стресу і сприймають свої стресові реакції за відхилення від норми. Важливо пам’ятати, що виявлення стресових реакцій у напруженому й інтенсивному робочому середовищі не є ознакою непрофесійності.
Здатність долати  стрес і емоційне вигорання  починається з моменту визнання того, що стрес може спричинити проблеми, а також вміння вчасно розпізнавати стресові реакції.
 Що таке стрес ?
Зазвичай ми сприймаємо стрес як негативне явище, пов’язане з високим рівнем психологічного напруження. Насправді ж  стрес є нейтральною реакцією на зміни у навколишньому середовищі.
 Джерелами стресу може бути низка факторів, у тому числі:
Ø організаційне середовище-високий рівень бюрократизації, стиль керівництва;
Ø міжособистісні фактори-конфлікти з колегами, родинні проблеми, нездорові стосунки з іншими людьми;
Ø особистісні фактори-неправильне, часом ідеалізоване сприйняття власної ролі, що іноді призводить до руйнування ідеалів і відчуття  провалу;
Ø біологічні фактори-фізичний стан, гострі або хронічні захворювання, алергія, травма, втома, виснаження;
Ø психологічні фактори-травматичний досвід у минулому, брак упевненості в собі, неадекватна самооцінка, відчуття тривоги.
Організм людини має систему виживання, яка миттєво реагує на потенційну небезпеку.
Як правило, реакція людського організму на стрес виявляється в інстинктивному бажанні побороти причину стресу або ж,  навпаки, уникнути зіткнення з нею шляхом повного відсторонення  чи втечі.
Саме тому особливість людської реакції на стрес іноді описується формулою: «БОРОТИСЯ або ТІКАТИ».
Оскільки всі люди різні, реакції на стрес відрізняються навіть в однакових ситуаціях.
Однак здатність мобілізовувати фізичні та психічні механізми захисту від стресу часом слабшають, оскільки запаси гормонів зменшуються, й організм втрачає  свої захисні властивості.
Серед різноманітних типів стресу слід виділити: 
Ø    щоденний стрес ,
Ø    накопичувальний стрес, 
Ø    стрес критичної події.
 Досить небезпечним у контексті  опору організму є накопичувальний стрес, який виявляється тоді, коли людина страждає від тривалої дії стресових факторів.
 Він небезпечний саме тому , що у разі поглиблення стресових реакцій може перерости в емоційне «вигорання».
Що таке емоційне «вигорання»?
Емоційне «вигорання»- це особливість, характерна для соціальних професій (тих, хто постійно працює з людьми). Воно настає тоді, коли людина виснажується через постійний конфлікт між власними потребами і вимогами роботи, яку виконує.
  Звичайно, емоційне «вигорання» характерне для  вчителів, які щодня працюють у соціальному оточенні з дітьми, шкільним колективом і батьками.
Подібно до стресу, емоційне «вигорання» впливає на якість роботи, особливо якщо людина перебуває на керівній посаді.
  Симптомами емоційного «вигорання» є: уникання роботи або повне занурення в неї і виключення будь-якої іншої діяльності.
  Особливості емоційного «вигорання» глибоко індивідуальні, але розпізнати його ознаки можна за типами реакцій, наведеними у таблиці нижче.
Зараз розпочнемо презентації, обговорення даних питань.
2. Повідомлення групи «Ніч»
Методи керування стресом
Слід зазначити, що нерідко колеги помічають симптоми емоційного «вигорання» раніше, ніж особа, яка страждає від нього. Тому дуже важливою є взаємодопомога і підтримка колег, а також правильний вибір часу і методу виходу зі стресового стану.
З наведеної нижче «піраміди підтримки» видно, що основою виходу з будь-якого психологічного розладу є ресурси самопідтримки і підтримки найближчого оточення.

Способи самопідтримки
Самопідтримка є базовим і  найбільш ефективним способом виходу зі стресового стану.
Нижче наведено деякі ідеї щодо керування стресом, які допоможуть запобігти емоційному «вигоранню».
Фізичні вправи - ключ до збереження сили і зниження рівня психологічного напруження. Навіть 20 хв. фізичної активності на день (вправ на тренування всього тіла, дихання і серцебиття) значно поліпшать фізичний і психологічний стани, які за своєю природою взаємопов’язані.
Харчування - один із факторів впливу на самопочуття. Перервані обіди, недостатня кількість випитої рідини, надмірне вживання цукру, жирної їжі, алкоголю нерідко спричиняє харчовий стрес. Ви можете звернутися до колег, які ведуть здоровий спосіб життя, за порадою щодо раціонального харчування.
Відпочинок і  сон залежать від індивідуальних особливостей людини. Але скорочення сну і відпочинку, спричинене стресовою ситуацією може бути одним із важливих факторів посилення стресу. Кожна людина відповідальна за те, щоб мати достатній відпочинок.
Релаксація і здорові способи отримання задоволення підбираються індивідуально у вільний від роботи час, коли людина може на певний період забути про проблеми. Хтось любить музику, інший куховарить задля задоволення, дехто знаходить душевний спокій у спогляданні природи. Кожна людина має свої секрети релаксації і відпочинку.
   
Останнім, але не менш важливим за попередні елементом керування стресом є уміння встановлювати баланс між офіційним та особистим життям.
Ніхто не зобов’язаний працювати 24 години на добу сім днів на тиждень. Для запобігання перевантаженням працівників у школі має бути розроблена гнучка система замін. Нижче наведено приклади маленьких радощів, які можуть допомогти розслабитися і знизити рівень стресу.

Ø Подивіться на схід сонця
Ø Заспівайте пісню
Ø Послухайте музику
Ø Випийте чашку чаю. Зробіть перерву
Ø Заведіть щоденник
Ø Встаньте рано
Ø Посадіть квітку
Ø Запаліть свічку
Ø Пройдіться під дощем
Ø Пограйте з дитиною
Ø Прийміть ванну
Ø Зробіть комплімент
Ø Поговоріть з другом
Ø Попросіть те, що хочете
Ø Уникайте неприємних людей
Ø Розставте пріоритети
Ø Просто скажіть «ні». Встановіть межі
Ø Попросіть допомоги
Ø Зробіть це зараз!
Ø Попрактикуйте терпіння
Ø Прокажіть молитву
Ø Помедитуйте
Ø Засмійтеся голосно
Ø Пробіжіть в парку
Ø Лягайте спати вчасно
Ø Розкажіть або послухайте анекдоти
Ø Посміхніться
Ø Погуляйте
Ø Потягніться
Ø Трохи поспіть
Ø Обніміть
Ø Подивіться фільм
Ø Почитайте
Ø Полежіть на сонці
Ø Пройдіться босоніж
Ø Напишіть листа

Що робити у випадку емоційного «вигорання»
Емоційне  «вигорання» є останнім етапом емоційного виснаження. Воно характеризується низкою важких симптомів. У цілому люди, що зазнали емоційного «вигорання», мають проблеми з об’єктивним оцінюванням  ситуацій, розстановкою пріоритетів і пошуку альтернатив.
Поведінка вчителя, який зазнав емоційного «вигорання», може призвести до негативних змін у ставленні до колег і школи, до учнів і самого себе.
Якщо в людини спостерігаються  симптоми емоційного «вигорання» вона потребує:
ü зміни її теперішньої ситуації на роботі;
ü тривалу відпустку друга;
ü розв’язування  медичних проблем;
ü переосмислення кар’єри;
ü розроблення плану відновлення, включаючи керування стресом;
ü зміни пріоритетів для досягнення  життєвого балансу .
   Насолоджуйтесь життям і бережіть себе!
Вправа « Розумовий  штурм» -  5 хв.
Що  загрожує  здоров’ю  школярів у сучасному світі
( Працюємо в тих самих групах)
Мета: ознайомити колег з методикою проведення  «розумового штурму», усвідомити ризики, проблеми дітей та молоді .
-       Чи згодні ви з тезою: знання потрібні, проте фізичне чи психічне здоров’я людини  має набагато більшу цінність.
Умови  проведення:
1)     пропонується теза;
2)     кожен із учасників  висловлює думку, ідею, пропозицію;
3)     група обирає представника, який  записує думки, висловлювання;
4)     після того, як названо ідеї, вилучаємо ті, що  стосуються теми;
5)     оголошуються теми більш значимі.
Робота в групах -  15 хв.
-       А тепер уявіть себе атомами, які хаотично рухаються в просторі. Об’єднайтесь у молекули  (по 2  чи по 3 особи) для того, щоб  попрацювати в групах. Груп має бути 5.
Кожній групі потрібно  виробити  рекомендації.  Яка користь  від викладання предмета  «Основи здоров’я»  в школі для:
                     -  держави   -   1 група
                     -  школи      -   2 група
                     -  вчителя    -   3 група
                     -  учнів        -   4 група
                     -  батьків     -   5 група
Гра - руханка  «Ураган»   -  10 хв. 
Мета:   Зняти м’язове  та емоційне напруження.
Забрати зайві стільці. Всі учасники  сидять, тренер стоїть (йому стільця не вистачає).
Він  каже: «Ураган для тих, хто народився зимою»  ( він називає ту пору року, коли народився сам). Усі, хто народивсь зимою, встають і сідають на  інше місце. Той, хто залишивсь  без стільця, стає ведучим і каже щось інше.
ІІІ. Заключна частина
«Відкритий мікрофон»   -   10 хв.
Мета : отримати зворотний  зв’язок.
По черзі  висловлювати свої думки  з такого приводу:
-       Що нового дізнались?
-       Чому проблема здоров’я  учнів  стосується кожного?


Література:
1.            Фізичне виховання в школах України,  № 5 – 7, 2008.
2.            Сучасні шкільні технології. Ч. 2/ Упоряд. І. Рожнятовська. – К. , 2004.
3.            Готуємося до педради / Упоряд. І. Рожнятовська. – К. , 2003.

Комментариев нет:

Отправить комментарий